Selecteer een pagina

Sushi bestaat vooral uit rijst en vis. Daardoor zou je denken dat sushi een gezonde keuze is, maar is dit ook echt zo? Waar moet je op letten als je op dieet bent, maar toch sushi gaat eten bij een restaurant? Wij vertellen je meer over of sushi past binnen een gezonde levensstijl. 

Rijst

Sushi bestaat voornamelijk uit speciale sushirijst. Wanneer je bij Yutakana gaat eten, zit er in één sushi roll vaak al veel witte rijst. Witte rijst bevat bijna geen vezels en het kan ervoor zorgen dat je bloedsuikerspiegel flink omhoog schiet. Het wordt niet aangeraden om meer dan anderhalve kop rijst per dag te eten, let hier dus op wanneer je sushi gaat bestellen. Een goede tip om de hoeveelheid rijst die je eet te verminderen, is door af te wisselen met sashimi of salades. In deze gerechtjes zit vaak geen rijst verwerkt. Als je thuis sushi gaat maken, kun je natuurlijk ook de witte sushirijst vervangen door bloemkoolrijst of quinoa. 

Vis 

Over het algemeen wordt vis als heel gezond gezien. Toch is het goed om na te denken over welke soort vis je in je sushi eet. Gefrituurde garnalen zijn bijvoorbeeld veel minder goed voor je dan rauwe paling. Wanneer je kiest voor rauwe vis, weet je ook zeker dat de vis niet in te vette olie is gebakken. Daarnaast bevat rauwe vis veel omega-3 vetzuren die goed zijn voor je lichaam én je geheugen. Sashimi kun je dus zonder schuldgevoel eten. 

Gezonde opties

Vaak zitten er romige toppings op sushi en meestal dip je de sushi ook nog in de sojasaus voor je het eet. Wanneer je gezond wil eten, kun je deze twee dingen beter vermijden. Sojasaus bevat veel zout en een zoutoverschot kan voor een hoge bloeddruk zorgen. De beste optie is om sushi puur te eten en van de smaak te genieten. Wil je toch wat meer smaak toevoegen? Kies dan voor wasabi of gember als smaakmaker, dit zijn gezondere opties.